TramWest-järjestelmän investointi
TramWest-verkon kokonaisinvestointi Espoon ja Helsingin alueella on 359 milj. €.
Kokonaisinvestointi sisältää myös Espoon alueella olevan osuuden Jokeriradasta Tapiolasta Leppävaaraan hintaan 40,6 milj. €.
Verkon kokonaispituus Jokeri mukaan lukien on 57,2 km.
Investointiin on laskettu radan lisäksi liityntäpysäköinti, Tapiolan ja Matinkylän asemat sekä varikko. Laskelma sisältää 12 % varauksen arvaamattomiin kuluihin sekä 20 % rakennuttajan yleiskustannuksia.
Raide-YVA:n RuoholahtiMatinkylä metroradan kokonaisinvestointi ilman Jokeria on 452 milj. €.
Kaikki hinnat ovat ilman arvonlisäveroa.
Miten TramWest voi olla halvempi kuin metro, kun TramWest on paljon laajempi?
Vastaus näkyy yllä olevassa kuvassa. Suurin osa TramWestin hinnasta on rataa (oliivinvihreä). Asemat ja varikko ovat vain pieni osa. Metrossa asemat maksavat lähes puolet. Tunneliin tehty rata (tumma vihreä) on myös kallista.
TramWestissä käytetyt erilaisen radan hinnat ovat seuraavat:
- Silta tai kaukalo, 10 milj.€ / km
- Uusi erillinen rata, 7 milj.€ / km
- Vanhalle pohjalle tehty erillisrata, 5 milj.€ / km
- Uusi katurata, 5 milj.€ / km
- Vanhalle kadulle tehty rata, 3 milj.€ / km
Kustannusten jako kaupunkien alueilla
Espoon kaupungin alueella
- TramWest-rataverkko 212 milj. €
- Tapiolan ja Matinkylän asemat, yhteensä 6,6 milj. €.
- Autojen ja polkupyörien pysäköinti 2 milj. €.
- n. 500 liityntäpysäköintipaikkaa
- yli 500 polkupyöräpaikkaa
- Erikoisvarusteiset pysäkit 1 milj. €
- Varikko 20 milj. €
Helsingin kaupungin alueella
- TramWest-rata rajalta Elielinaukiolle 39,9 milj. €
- Lauttasaaren radat 15,8 milj. €
- Lehtisaaren ja Kuusisaaren rata 20 milj. €
Jokeri
- TapiolaLeppävaara 40,6 milj. €
Sivu on tehty 8.3.2006 /AA. Viimeisin pävitys 19.5.2006 / AA. |