Lehdistölle Yhteydenotot pyydetään lähettämään osoitteseen tramwest@gmail.com. Keskeiset tiedot hankkeesta löytyvät seuraavista PDF-tiedostoista. Tarjoamme lisäksi alla olevat kuvat korvauksetta lehdistön käyttöön. Kuvien selitykset P822086 Linz, Itävalta. Raiteet on rakennettu sisäkkäin, jotta on säästetty katutilaa leveyssuunnassa. Kuva: Mikko Laaksonen. Eurotram4Espoo Kaunis kesäaamu Länsiväylällä. Ensimmäiset tuulenvireet väräyttelevät Keilalahden pintaa. Jaguarin radiosta tulvii liikennetiedotteita ja taas on Lahdentiellä näköjään peltikolari ja liikenne seisoo. Länsiväylällä se seisoo muutenkin, ilman kolareita. Nuori mies istuu Hiacen ratissa, rokki tulvii ohjaamoon ja Läppä-Samsungilla riittää hommia.Yhtäkkiä takaa rupeaa kuulumaan voimistuvaa huminaa. Näkyviin syöksyy hopeinen luotijuna (no pieni sellainen). Kyljet ovat limenvihreät ja vaunussa lukee TramWest... Mikä tuo on? Tummennetuista laseista aavistaa, että vaunu on täynnä Stadiin meneviä espoolaisia. Vain hetki ja vaunu on jo hävinnyt Lauttasaareen, mäen toiselle puolelle. Muutama minuutti vielä lisää ja se purkaa uusista uumenistaan ihmisjoukon Sanomatalon eteen kaupungin ytimeen, mistä osa matkustajista vielä jatkaa paikallisjunille, raitiovaunuille ja osa menee jopa vanhalla metrolla Vuosaareen saakka. Kuva: John Zetterborg P4260062 Nurmetettua rataa asuinalueella korttelin sisällä olevassa puistossa. Karlsruhe, Saksa. Kuva: Mikko Laaksonen. P4270010 Raitiotie on juuri valmistumassa olevan esikaupunkialueen pääliikenneväline. Rakentaminen on korkeatasoista ja alue menee hyvin kaupaksi. Raitiotie on rakennettu ja toiminnassa kun ensimmäiset asukkaat muuttavat. Vauban, Freiburgissa Saksassa. Kuva: Mikko Laaksonen. P4271145 Nurmetettua rataa kaupungin keskustassa. Rata on reunustettu pensasaidalla. Vieressä on kevyen liikenteen väylä. Paikoin on suojateitä radan yli paikoissa, joissa näkyvyys on hyvä. Tämän radan välityskyky on suurempi kuin Länsiväylällä. Freiburg, Saksa. Kuva: Antero Alku. P4260887 Vaihtopysäkki bussin ja raitiovaunujen välillä. Kävelymatkaa on noin 3 metriä. Kuljettajat näkevät toistensa vaunut ja vaihtavat matkustajat. Kenenkään ei tarvitse juosta sen pelossa, että vaunu karkaa ja jättää matkustajat. Vaihto ei kestä kauempaa kuin normaali pyäkillä pysähtyminen. Aikataulut on sovitettu niin, että pysäkillä ollaan samanaikaisesti. Karlsruhe, Saksa. Kuva: Antero Alku. P4260865 Nurmetettu rata ja pysäkki sisäsyöttöisessä korttelissa. Pysäkin vieressä aidan toisella puolen on lasten leikkitelineitä. Raitiotielle sopivaa rakennustehokkuutta ovat 3-kerroksiset talot. Karlsruhe, Saksa. Kuva: Antero Alku. DSCF0989 Satamaradan kuiluun sopiva pysäkki Oberhausenista Saksasta. Joukkoliikennekatu on tehty sekä raitiovaunuille että busseille. Kadun sallittu nopeus 80 km/h. Kuva: Antero Alku. Päivitetty 29.2.2008 / AA |