Linjasto, versio 2
TramWestin linjasto on joustava. Alla on esitelty toinen linjastosta tekemämme vesrio, jonka mukaan olemme laskeneet kustannukset, mutta vaihtoehtoja on lukuisia. Erona ensimmäiseen linjastoon on, että olemme lisänneet Matinkylän linjan 130, joka kulkee Haukilahden kautta. Linja 120 päättyy nyt Isoon omenaan.
Lentokentän yhteyttä on hahmoteltu tämän sivun lopussa.
Aikatalujen laskentaa ja luotettavuutta selvittää oma sivu.
Hiljaiseen aikaan linjoja voidaan myös yhdistellä, jotta vuoroväli on jokaisella alueella riittävä. Päivällä linjat kulkevat kymmenen minuutin välein. Kuormitusten erot hoidetaan ajamalla 13 raitiovaunun junia.
Linjaston vaihdot on synkronoitu eli esimerkiksi linja 555 tulee Soukan eteläosasta yhteiselle osuudelle 2 minuuttia ennen linjaa 150, jotta vaihdot keskustaan ovat nopeita. Toiseen suuntaan linjojen järjestys on luonnollisesti päinvastainen, jotta keskustasta tulevat pääsevät sujuvasti Soukan eteläosaan.
Alla on suunnittelemamme linjaston linjakartta. Klikkaa kuvaa niin näet sen suurempana.
Matka-ajat
Alla on esitelty linjaston matka-aikoja. Matka-ajat on laskettu samoilla menetelmillä kuin Raide-YVA:ssa.
100 |
|
110T |
|
120 |
|
|
130 |
Elielinaukio |
0 |
|
Elielinaukio |
0 |
|
Elielinaukio |
0 |
|
Elielinaukio
|
0 |
Ruoholahti (M) |
4 |
|
Ruoholahti (M) |
4 |
|
Ruoholahti (M) |
4 |
|
Ruoholahti (M)
|
4 |
Keilaniementie |
10 |
|
Lauttasaarentie |
7 |
|
Tapiola |
12 |
|
Tapiola
|
12 |
TKK |
13 |
|
Tapiola |
19 |
|
Niittymaa |
14 |
|
Haukilahti keskus
|
17 |
Teekkarikylä |
16 |
|
Turunväylä |
25 |
|
Kuunkatu |
21 |
|
Iso omena
|
22 |
|
|
|
Leppävaara |
28
|
|
Iso omena |
25 |
|
Nuottaniemi
|
27 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
150 |
|
506 |
|
555 |
|
|
|
Elielinaukio |
0 |
|
Suurpelto |
11 |
|
Alakartanontie |
15 |
|
|
|
Ruoholahti (M) |
4 |
|
Niittymaa |
2 |
|
Soukan keskus |
13 |
|
|
|
Tapiola |
12 |
|
Tapiola |
0 |
|
Iso omena |
6 |
|
|
|
Niittymaa |
14 |
|
TKK |
4 |
|
Niittymaa |
2 |
|
|
|
Iso omena |
18 |
|
Meilahden aukio |
11 |
|
Tapiola |
0 |
|
|
|
Soukan keskus |
25 |
|
|
|
|
TKK |
4 |
|
|
|
Maininki |
29 |
|
|
|
|
Spektri |
7 |
|
|
|
Saunalahti |
35 |
|
|
|
|
Turunväylä |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leppävaara |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Itäkeskus |
45 |
|
|
|
Uskomme, että TramWest siirtää osan nyt keskustan kautta kulkevasta joukkoliikenteestä suoremmille reiteille Pasilan ja Leppävaaran suuntaisille radoille. Jos näin käy, linjastoa voidaan muokata vaihtojen määrän pitämiseksi pienenä. Lisäämme näille sivuille myöhemmin vaihtoehtoisia linjastoja.
Yhteys lentokentälle
Vantaan yleiskaavaehdotuksessa on varauduttu pikaraitiotiehen lentoasemalle sekä rataan Myyrmäen ja Tikkurilan välillä. Kun tältä radalta on yhteys TramWestiin esimerkiksi Leppävaaraan, muodostuu nopea yhteys Etelä-Espoosta lentoasemalle.
Matka Keilalahden ja lentoaseman välillä on 2527 km. Ajoaika on noin 36-38 minuuttia. Nykyään Rautatientorilta kulkeavan bussin matka-aika on 35 min. Jos Marjarata rakennetaan, junamatka Rautatieasemalta lentoasemalle kestää 27 minuuttia.
Rata lentokentälle on siis osin Vantaalle suunniteltua pikaraitiotierataa, joten varsinaisesti kustannus on vain Leppävaaran ja Myyrmäen välinen osuus. Kokonaisuudessaan kuvan vihreä rataosa on noin 100 miljoonan euron arvoinen. TramWestin rataverkko ja yhteys lentokentälle maksavat siis yhdessä suunnilleen yhtä paljon kuin Raide-YVA:n metro Matinkylään.
Sivu luotu 8.3.2006 / LP. Viimeisin päivitys 19.6.2006 / AA.
|