Aikataulujen luotettavuus
Olemme saaneet arvostelua siitä, että linjoille laskemamme aikataulut ovat optimistia, eikä niitä voi saavuttaa suunnittelemallamme rataverkolla. Aikataulut esimerkiksi olisivat mahdolliset vain siinä tapauksessa, että rata on kokonaan erillistä rataa ilman tasoristeyksiä. Ja silloin se olisi myös ”yhtä kallis” kuin metrorata.
Yleisenä vastauksena näihin kommentteihin voi todeta, että TramWestin raitiovaunut liikkuvat Espoon alueella suureksi osaksi samanlaisessa katuympäristössä kuin bussit nykyään. Eikä ole mitään syytä sille, että samassa paikassa kulkeva bussi ja raitiovaunu eivät olisi yhtä nopeita.
TramWestin aikataulut ja liikennöintinopeus perustuvat raitioteille tyypillisiin ratkaisuihin. Niitä ovat:
- pysähtyminen vain pysäkeillä
- liikennevaloetuudet huolehtimassa vapaasta kulusta pysäkkien välillä
- radan sijoittaminen erikseen silloin, kun katuliikenteen määrä aiheuttaisi raitiovaunulle hidastusta
- aikataulujen sovittaminen eri linjoilla lomittain
- aikataulujen noudattaminen, ei mahdollisimman nopea ajo
Aikataulujen laskenta
Aikataulut on laskettu 10 metrin tarkkuudella samalla tavoin kuin RaideYVA:n aikataulut on laskettu.
Rata on jaettu jaksoihin, joilla on radan ominaisuuksista riippuva jaksokohtainen ajonopeus. Käytetyt ajonopeudet vaihtelevat välillä 3080 km/h. Pysäkkien välillä voi olla nopeudeltaan erilaisia jaksoja, kuten kadulla kulkevaa rataa ja erillisrataa. Jokaisen jakson ajoaika on laskettu jakson oman nopeuden perusteella.
Ennen ja jälkeen pysäkkiä olevan jakson ajoajassa on huomioitu jarrutukseen ja hidastukseen kuluva aika, joka pidentää jakson ajoaikaa tasaiseen nopeuteen nähden. Jarrutuksen ja kiihdytyksen nopeuden muutoksen arvona on käytetty 1,2 m/s2, kuten RaideYVA:ssa. Jaksojen välillä tapahtuvaa nopeuden muutosta ei ole laskettu, koska sen vaikutus todettiin merkityksettömäksi.
TramWest on suunniteltu rakennettavaksi ns. rautatievaihtein, jotka sallivat suuremmat nopeudet kuin Helsingin raitioteillä tällä hetkellä käytössä olevat raitiotievaihteet. Sen vuoksi hidastusta erikseen vaihteiden vuoksi ei ole tarvinnut laskea.
Pysäkkiaika eli vaunun seisonta-aika pysäkillä on 15 sekuntia. Tapiolan ja Matinkylän asemien seisonta-aika on 30 sekuntia. Kuljettajat eivät myy lippuja, ja kulku vaunuihin ja vaunuista on kaikista ovista.
Vertailun vuoksi: Helsingin metrossa pysäkkiaika on 1525 sekuntia. Bussin pysäkkiajat vaihtelevat. Ilman lipunmyyntiä yhden nousevan tai poistuvan asiakkaan tarvitsema aika on noin 3 sekuntia ja bussien pysäkkiajat ovat usein 48 sekuntia + 3 sekuntia nousevaa matkustajaa kohden.
Aikataulujen ajat on laskettu sekunnin tarkkuudella. Julkaistuun aikatauluun ajat on pyöristetty täysiksi minuuteiksi.
Esimerkkiaikataulu
Seuraavassa on esimerkkinä Elielinaukion ja Saunalahden välisen linjan aikataulun laskentataulukon jaksokohtaiset arvot.
Ratatyyppi-sarakkeessa näkyy jakson radan rakenne. Eri rakenteet ovat:
- Katu = kadulle rakennettu rata, muu liikenne mahdollista
- Katu/Tunneli = kadulle tunneliin rakennettu rata, muu liikenne mahdollista
- Katu/Kaukalo = kadulle betonikaukaloon rakennettu rata, muu liikenne mahdollista
- Row = erillisrata (Right of way)
- Kaukalo = betonikaukaloon rakennettu erillisrata
- Silta = erilliselle sillalle rakennettu rata
Keskinopeus-sarakkeessa on jakson ajoajan ja pituuden perusteella laskettu jakson keskinopeus. Koko linjan keskinopeus on laskettu koko linjan pituuden ja kokonaisajoajan kestosta. Kokonaisajoajassa ovat mukana myös seisonta-ajat pysäkeillä.
Elielinaukio-Saunalahti
|
|
|
|
|
|
|
Matka-ajat ja käytetyt nopeudet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kiihtyvyys [m/s2]
|
1,20
|
|
|
|
|
|
Pysäkkiaika [s]
|
15
|
|
|
|
|
|
Tasausaika [min]
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
Ratatyyppi |
Maksimi-nopeus [kmh] |
Aika [s] |
Matka [m] |
Keski-nopeus [kmh] |
|
|
|
|
|
|
|
Elielinaukio
|
Töölönlahti
|
Katu |
30 |
49 |
350 |
25,7 |
Töölönlahti
|
|
|
|
15 |
|
0,0 |
Töölönlahti
|
Fredrikinkatu
|
Row |
80 |
41 |
510 |
44,3 |
Fredrikinkatu
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Fredrikinkatu
|
Ruoholahdenkatu
|
Row |
80 |
36 |
600 |
59,6 |
Ruoholahdenkatu
|
Ruoholahdenkadun vaihde
|
Row |
40 |
1 |
10 |
40,0 |
Ruoholahdenkadun vaihde
|
Mechelinin alitus
|
Row |
40 |
1 |
10 |
40,0 |
[alitus]
|
[alitus]
|
Kaukalo |
60 |
16 |
150 |
33,9 |
Mechelininkatu
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Mechelinin alitus
|
Ruoholahti (M)
|
Katu |
40 |
36 |
300 |
29,8 |
Ruoholahti (M)
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Ruoholahti (M)
|
Ruoholahden vaihde
|
Katu |
40 |
45 |
450 |
35,9 |
Ruoholahden vaihde
|
Salmisaari
|
Katu |
40 |
32 |
300 |
34,1 |
Salmisaari
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Salmisaari
|
Salmisaaren silta
|
Row |
50 |
13 |
100 |
27,7 |
[silta]
|
[silta]
|
Silta |
80 |
36 |
800 |
80,0 |
Salmisaaren silta
|
Lemissaarentien alitus
|
Row |
80 |
18 |
400 |
80,0 |
[alitus]
|
[alitus]
|
Kaukalo |
80 |
14 |
300 |
80,0 |
Lemissaarentien alitus
|
Katajaharjun alitus
|
Row |
80 |
23 |
500 |
80,0 |
[alitus]
|
[alitus]
|
Kaukalo |
80 |
27 |
600 |
80,0 |
Katajaharjun alitus
|
Katajaharjun vaihde
|
Row |
80 |
1 |
20 |
80,0 |
Katajaharjun vaihde
|
Hanasaaren järjestely
|
Row |
80 |
27 |
400 |
52,8 |
Katajaharju
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
[silta/penger]
|
[silta/penger]
|
Silta/Penger |
80 |
39 |
650 |
60,8 |
Hanasaaren järjestely
|
Keilalahti
|
Row |
80 |
34 |
550 |
58,2 |
Keilalahti
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Keilalahti
|
Keilalahden vaihde
|
Row |
40 |
18 |
150 |
29,8 |
Keilalahden vaihde
|
Tapiolantien vaihde
|
Row |
80 |
41 |
900 |
80,0 |
Tapiolantien vaihde
|
Tapiolantie
|
Row |
60 |
15 |
250 |
60,0 |
Tapiolantie
|
Tapionaukion vaihde
|
Row |
60 |
15 |
250 |
60,0 |
Tapionaukion vaihde
|
Tapiolan keskus
|
Row |
40 |
36 |
350 |
34,9 |
Tapiola
|
|
|
|
30 |
0 |
0,0 |
Tapiolan keskus
|
Pohjantien risteys
|
Row |
40 |
23 |
200 |
31,8 |
Pohjantien risteys
|
Hakalehto
|
Row |
80 |
34 |
550 |
58,2 |
Hakalehto
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Hakalehto
|
Niittymaa
|
Row |
80 |
46 |
600 |
47,5 |
Niittymaa
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Niittymaa
|
Niittykummun koulu
|
Row |
40 |
72 |
700 |
34,9 |
Niittykummun koulu
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Niittykummun koulu
|
Haukilahdenkadun vaihde
|
Row |
40 |
23 |
200 |
31,8 |
Haukilahdenkadun vaihde
|
Matinkylän silta
|
Row |
80 |
9 |
200 |
80,0 |
[silta]
|
[silta]
|
Silta |
80 |
25 |
550 |
80,0 |
Matinkylän silta
|
Gräsanlaakson vaihde
|
Row |
80 |
14 |
300 |
80,0 |
Gräsanlaakson vaihde
|
Gräsanoja
|
Row |
75 |
18 |
200 |
39,4 |
Gräsanoja
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Gräsanoja
|
Iso Omena
|
Row |
80 |
43 |
550 |
45,8 |
Iso Omena
|
|
|
|
30 |
0 |
0,0 |
Iso Omena
|
Suomenlahdentien vaihde
|
Row |
40 |
23 |
200 |
31,8 |
Suomenlahdentien vaihde
|
Tiistilä
|
Row |
40 |
54 |
550 |
36,6 |
Tiistilä
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Tiistilä
|
Hylkeenpyytäjäntie
|
Row |
80 |
68 |
1300 |
69,1 |
Hylkeenpyytäjäntie
|
[nopeusraja]
|
Row |
60 |
30 |
500 |
60,0 |
[nopeusraja]
|
Iivisniemen keskus
|
Row |
40 |
32 |
300 |
34,1 |
Iivisniemen keskus
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Iivisniemen keskus
|
[nopeusraja]
|
Row |
40 |
32 |
300 |
34,1 |
[nopeusraja]
|
Kaitaa
|
Row |
60 |
46 |
650 |
50,9 |
Kaitaa
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Kaitaa
|
Soukan vaihde
|
Row |
50 |
58 |
650 |
40,1 |
Soukan vaihde
|
Soukan keskus A
|
Row |
40 |
1 |
10 |
40,0 |
Soukan keskus A
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Soukan keskus A
|
Espoonlahden silta
|
Row |
40 |
44 |
440 |
35,8 |
[silta]
|
[silta]
|
Silta |
80 |
23 |
500 |
80,0 |
Espoonlahden silta
|
Espoonlahden uimahalli
|
Row |
80 |
34 |
550 |
58,2 |
Espoonlahden uimahalli
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Espoonlahden uimahalli
|
Espoonlahdenkadun vaihde
|
Row |
50 |
0 |
0 |
|
Espoonlahdenkadun vaihde
|
Espoonlahden keskus
|
Row |
50 |
51 |
550 |
38,7 |
Espoonlahden keskus
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Espoonlahden keskus
|
Maininki
|
Row |
50 |
44 |
450 |
36,8 |
Maininki
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Maininki
|
Ylä-Kivenlahti
|
Row |
50 |
48 |
500 |
37,8 |
Ylä-Kivenlahti
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Ylä-Kivenlahti
|
Kivelahden tunneli
|
Katu/Tunneli |
40 |
18 |
150 |
29,8 |
[tunneli]
|
[tunneli]
|
Katu/Tunneli |
40 |
0 |
250 |
|
Kivelahden tunneli
|
Ala-Kivenlahti
|
Katu |
40 |
14 |
100 |
26,4 |
Ala-Kivenlahti
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Ala-Kivenlahti
|
[nopeusraja]
|
Katu |
40 |
36 |
350 |
34,9 |
[nopeusraja]
|
[nopeusraja]
|
Row |
60 |
75 |
1250 |
60,0 |
[nopeusraja]
|
Saunalahden alitus
|
Katu |
40 |
5 |
50 |
40,0 |
[alitus]
|
[alitus]
|
Katu/Kaukalo |
40 |
9 |
100 |
40,0 |
Saunalahden alitus
|
Kummelivuori
|
Katu |
40 |
50 |
500 |
36,3 |
Kummelivuori
|
|
|
|
15 |
0 |
0,0 |
Kummelivuori
|
Saunalahden keskus
|
Katu |
40 |
54 |
500 |
33,2 |
Saunalahden keskus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2140 |
23650 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[min] |
35,7 |
|
|
|
|
|
Keskinopeus |
39,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sivu luotu 8.6.2006 / AA. Viimeisin päivitys 15.2.2008 / AA. |